Pastorační středisko

Průvodce Adventem – První neděle adventní – 27. 11. – A

Iz 2,1-5

Obsah vidění Izaiáše, syna Amosova, o Judovi a Jeruzalému. Stane se v posledních dnech: Pevně bude stát hora s Hospodinovým domem na vrcholu hor, vyvýšena nad pahorky. Budou k ní proudit všechny národy, budou k ní putovat četné kmeny a řeknou: „Vzhůru, vystupme na Hospodinovu horu, do domu Jakubova Boha! Ať nás naučí svým cestám, choďme po jeho stezkách!“ Ze Siónu vyjde nauka, z Jeruzaléma Hospodinovo slovo. Soudit bude národy, rozsuzovat četné kmeny, že zkují své meče v radlice a svá kopí ve vinařské nože. Nezdvihne již meč národ proti národu, válce se již nebudou učit. Jakubův dome, vzhůru, choďme v Hospodinově světle!

Žl 122,1-2.(4-5.6-7.) 8-9

Zaradoval jsem se, když mi řekli: „Do domu Hospodinova půjdeme!“ Už stojí naše nohy v tvých branách, Jeruzaléme!

 Tam vystupují kmeny, kmeny Hospodinovy, jak to zákon přikazuje Izraeli, aby chválil  Hospodinovo jméno. Tam stojí soudní stolce, stolce Davidova domu.

 Vyprošujte Jeruzalému pokoj: ať jsou v bezpečí, kdo tě milují; ať vládne mír v tvých hradbách, bezpečnost v tvých palácích!)

 Kvůli svým bratřím a přátelům budu říkat: Pokoj v tobě! Kvůli domu Hospodina, našeho Boha, budu ti přát štěstí.

Řím 13,11-14

Bratři! Víte, jaký je nyní čas: že vám už nastala hodina, kdy je třeba se probrat ze spánku. Neboť nyní je nám spása blíže než tehdy, když jsme uvěřili. Noc pokročila, den se přiblížil. Odložme tedy skutky temnoty a oblečme se do výzbroje světla. Veďme počestný život jako ve dne; ne v hodováních a pitkách, ne v necudnostech a prostopášnostech, ne ve sváru a závisti. Ale oblečte se v Pána Ježíše Krista a nepečujte o tělo tak, že by to vyvolávalo žádosti..

Mt 24,37-44

Ježíš řekl svým učedníkům: „Až přijde Syn člověka, bude to právě tak jako v době Noemově: Jako totiž v době před potopou (lidé) jedli a pili, ženili se a vdávali až do dne, kdy Noe vstoupil do archy, a nic netušili, až přišla potopa a všechny zachvátila, právě tak to bude, až přijde Syn člověka. Tehdy budou dva na poli: jeden z nich bude vzat, druhý ponechán; dvě budou mlít na obilném mlýnku: jedna bude vzata, druhá ponechána. Bděte tedy, protože nevíte, který den váš Pán přijde. Uvažte tohle: Kdyby hospodář věděl, v kterou noční dobu přijde zloděj, jistě by byl vzhůru a nedovolil by mu prokopat se do domu. Proto i vy buďte připraveni, neboť Syn člověka přijde v hodinu, kdy se nenadějete.“

_______________________________________________________________________

Z úryvku evangelia vyplývá, že Pánův příchod nastává každý den, každou hodinu. Při práci, jídle, pití… Je to tedy přítomnost pro toho, kdo bdí, kdo ho hledá, očekává, vyhlíží, vzývá. Kdo s ním počítá uprostřed své reality, která není vždy příznivá.

Před několika dny jsme měli s dětmi naší školy možnost prohlédnout si areál firmy, která se zabývá likvidací odpadu jednoho okresního města a jeho okolí. Vše nám bylo důkladně vysvětleno a ukázáno. V závěru exkurze jsme se šli podívat na linku, kde se třídí plastový odpad. Po cestě nás silný zápach upozorňoval, že to nebude příjemná podívaná. Uprostřed velké haly se pohyboval pás plný špinavých plastů všeho druhu. Kolem stálo asi dvacet žen. Co nás ale překvapilo, dámy neměly firemní pracovní oděv, ale byly hezky a vkusně oblečeny, vlasy sepnuty sponami, některé se ozdobily malými šperky. Jediný doplněk prozrazující jejich práci tvořily gumové rukavice. Každá měla u sebe dvě bedny, do kterých třídila plast podle barvy. Paní vedoucí nám vysvětlila, že tuto práci nechce nikdo dělat, proto jim pracovní sílu poskytuje agentura zaměstnávající ženy z Ukrajiny. Pracují každý den dvanáct hodin. Pro mnohé z nás otřesná představa.

Tyto ženy byly svědectvím, že Pán přichází i sem a dává se každému v jakékoli životní situaci. Ve tváři přítomných dam nebylo zoufalství ani rezignace, ale pokoj. Vykonávaly svěřenou práci s pokorou. Dávaly sebe, svou životní sílu i svou krásu druhým a Pánu.

(Marie, 40 let)